aktualności

07.01.2008Główne zamierzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej
Działania planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej mają dwa ważne cele dokończenie reformy systemu edukacji rozpoczętej przez ministra Mirosława Handkego z rządu Jerzego Buzka oraz uproszczenie prawa oświatowego sprzyjające unowocześnieniu polskiej szkoły i jej otwartości na świat.
Reforma systemu edukacji będzie kontynuowana m.in. poprzez:
- wzmocnienie autonomii samorządu lokalnego w zakresie organizacji zadań
oświatowych,
- zwiększenie autonomii dyrektora szkoły w sprawach organizacji kształcenia i płac,
- wspieranie aktywności obywatelskiej uczniów, rodziców i nauczycieli,
- obniżenie wieku szkolnego i dostosowanie do tego programów szkolnych,
- ułatwienie dzieciom rodzin migrujących kontynuowania nauki.

I. Główne zamierzenia służące przede wszystkim celowi dokończenia reformy systemu edukacji to:
1. Upowszechnienie edukacji małych dzieci, w tym doprowadzenie do objęcia obowiązkową edukacją przedszkolną wszystkich dzieci w wieku 5 lat – zrealizowane stopniowo od 2009 do 2011 roku.
2. Obniżenie wieku obowiązku szkolnego do 6 lat, połączone z umożliwiającą to reformą programową oraz reformą systemu doradztwa metodycznego – zrealizowane stopniowo od 2009 do 2011 roku.
3. Reforma programowa szkoły podstawowej – w tym dostosowanie programów do wieku uczniów, wchodzące do poszczególnych klas począwszy od klasy I od września 2009 roku.
4. Reforma programowa kształcenia ogólnego w gimnazjum i w szkole pogimnazjalnej – zakładająca spójność treści i wchodząca kolejno do klas począwszy od klasy I gimnazjum od września 2009 roku.
5. Zaplanowanie zmian programowych i organizacyjnych na poziomie pogimnazjalnym, dotyczących kształcenia zawodowego i ustawicznego, wchodzących do szkół począwszy od września 2012 roku.
6. Wprowadzenie korekt dotyczących sposobu zorganizowania poradnictwa psychologicznopedagogicznego oraz kształcenia specjalnego – realizowane od 2009 roku.

II. Uproszczenie prawa oświatowego, wzmacniające autonomię samorządu lokalnego oraz autonomię dyrektora szkoły zapewnią:
1. Uwzględnienie w systemie wynagrodzeń dla nauczycieli możliwości dodatkowej gratyfikacji, zależnie od zaangażowania w pracę.
2. Wzmocnienie roli i poszerzenie zadań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej jako jednostki centralnej czuwającej nad jakością w edukacji 2.
3. Zinwentaryzowanie w 2008 roku zadań realizowanych przez kuratoria oświaty pod kątem przekazania części z nich samorządom lokalnym, części do Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych, zaś części pozostawienia przy wojewodzie – planowane do wdrożenia od września 2009 roku.
4. Uproszczenie rozporządzeń dotyczących ramowych planów nauczania oraz oceniania i egzaminowania, dające więcej autonomii dyrektorowi i nauczycielom szkoły, a także czyniące je zredagowanymi przystępnie i zrozumiale dla ucznia i rodzica.
5. Skomputeryzowana i dostępna do odpowiedniego przetwarzania, zależnie od potrzeb, ewidencja uczniów, szkół i organów je prowadzących oraz umożliwienie szkołom prowadzenia dokumentacji i sprawozdawczości szkolnej jedynie w formie elektronicznej – od września 2009 roku.
6. Stworzenie ram prawnych sprzyjających dzieleniu pieniędzy przez samorządy lokalne na edukację za pomocą bonu oświatowego – od 2011 roku, rozpoczynając w 2008 roku od promocji dobrych praktyk oraz przygotowania odpowiednich materiałów informacyjnych dla samorządów lokalnych.

III. Otwartość na świat polskiego systemu edukacji oraz aktywność obywatelska będzie wzmocniona poprzez:
1. Promowanie uczestnictwa w kulturze, organizowanie nauczania języka polskiego, polskiej historii i geografii zagranicą w celu podtrzymywania więzi Polaków z krajem pochodzenia oraz promowanie języka polskiego dążące do zagwarantowania mu statusu języka obcego nauczanego w jak największej liczbie krajów.
2. Upowszechnianie egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego
i umożliwienie uzyskiwania polskich egzaminów maturalnych młodzieży kończącej
szkoły w innych systemach edukacji.
3. Nauczanie języka polskiego oraz wyrównywanie różnic programowych dla uczniów w Polsce pochodzących z innych systemów edukacji, jak: dzieci repatriantów, uchodźców, dzieci obywateli RP wracające po kilkuletniej nauce poza granicami kraju, dzieci obywateli UE pracujących w Polsce.
4. Rozszerzenie zakresu międzynarodowej współpracy szkół i wymiany młodzieży.
5. Wspieranie i rozwijanie aktywności środowiska rodziców, społeczności lokalnych i sektora organizacji pozarządowych, ukierunkowane na zaspokajanie różnego rodzaju potrzeb edukacyjnych oraz aktywność obywatelską młodzieży.
6. Inspirowanie samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych do prowadzenia w szkołach zajęć dodatkowych o charakterze edukacyjnym, wychowawczym i profilaktycznym, realizowanych również z wykorzystaniem funduszy unijnych.

IV. Zostaną także zaproponowane pewne korekty prawa oświatowego wychodzące naprzeciw potrzebom społeczności szkolnych:
1. Zmiana zapisów dotyczących sposobu wyboru podręczników.
2. Złagodzenie przepisów dotyczących mundurków szkolnych.
3. Zmiana zapisów dotyczących ustalania cen posiłków w stołówkach szkolnych.
4. Korekta prawa w sprawie lektur szkolnych.
5. Wdrożenie programu "Szkoła bezpieczna i przyjaźnie wymagająca".
6. Zaniechanie centralnych zakupów wyposażenia szkolnego na rzecz wspierania w tym celu samorządów lokalnych.

Źródło: www.men.gov.pl