aktualności

10.01.2008Nowe formy wychowania przedszkolnego – rozporządzenie
Zespół wychowania przedszkolnego i punkt przedszkolny to dwie nowe formy, w jakich może być prowadzone wychowanie przedszkolne. Możliwość ich tworzenia daje "Rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania", które 10 stycznia 2008 roku podpisała Katarzyna Hall Minister Edukacji Narodowej.
Kryterium odróżniającym obydwie formy jest częstotliwość prowadzenia w nich zajęć. W zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym – przez cały rok szkolny, z wyjątkiem ustalonych przerw. Zadanie organu prowadzącego polega m.in. na ustaleniu formy i zasad funkcjonowania obu rodzajów placówek. Zgodnie z rozporządzeniem zajęcia wychowania przedszkolnego zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i punkcie przedszkolnym, mogą być organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.
Minimalny dzienny wymiar zajęć, w trakcie których będzie realizowana podstawa
programowa wychowania przedszkolnego lub wybrana część tej podstawy, wynosi 3 godziny, a tygodniowy - 12 godzin. Organ prowadzący ustala dzienny wymiar godzin zajęć na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub jej wybranych części, a w przypadku zespołu także dni tygodnia, w których mają być prowadzone zajęcia.
Zadanie organu prowadzącego to również ustalenie organizacji obu nowych form wychowania przedszkolnego, czyli określenie m.in.: nazwy zespołu lub punktu, miejsca jego prowadzenia, celów i zadań oraz sposobów ich realizacji – ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole. W przypadku dzieci niepełnosprawnych, należy uwzględnić rodzaj i stopień ich niepełnosprawności.
Z rozporządzenia wynika również, że organ prowadzący określa warunki przyjmowania dzieci na zajęcia w zespole lub punkcie przedszkolnym, ich prawa i obowiązki, sposób sprawowania nad nimi opieki, warunki przyprowadzania dzieci na zajęcia i odbierania ich, organizowania zajęć dodatkowych wykraczających poza zakres podstawy programowej, terminy przerw w pracy oraz zakres zadań nauczycieli prowadzących zajęcia. Nauczyciel prowadzący zajęcia w zespole lub punkcie przedszkolnym realizuje program edukacji przedszkolnej. Działalność dydaktyczna i wychowawcza w każdym roku szkolnym musi być dokumentowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia w formie dziennika zajęć. Dziennik powinien zawierać podstawowe informacje o dzieciach uczęszczających na zajęcia, ich obecności na zajęciach oraz potwierdzenie przez nauczyciela odbycia zajęć w danym dniu.

Celem wprowadzanego rozporządzenia jest m.in. wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci w wieku 3-5 lat, szczególnie tych pochodzących z terenów wiejskich lub ze środowisk zaniedbanych edukacyjnie. Wprowadzenie tego rozporządzenia uwzględnia zarówno potrzeby dzieci z tych dzielnic wielkich miast, gdzie występuje zjawisko zagrożenia dziedziczeniem wykluczenia społecznego, jak i postulaty środowisk wiejskich, w których dzieci nie mają dostępu do edukacji przedszkolnej. W dotychczasowej praktyce wychowanie przedszkolne w tzw. formach "alternatywnych" było prowadzone przez organizacje pozarządowe (m.in. Federację Inicjatyw Oświatowych, Fundację Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego), które pozyskiwały środki finansowe z funduszy unijnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich na realizację projektów "Alternatywne formy edukacji przedszkolnej". Otworzenie możliwości prowadzenia lub dotowania przez gminy takich małych form edukacji przedszkolnej stwarza szansę szybkiego zwiększenia odsetek dzieci objętych edukacją przedszkolną. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia lepszego przygotowania dzieci do pójścia do szkoły, szczególnie w perspektywie planu obniżenia wieku obowiązku szkolnego. Zakładane jest podjęcie przez MEN szerokich działań promujących otwieranie punktów i zespołów edukacji przedszkolnej.

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Przepisy wprowadzone nowelizacją ustawy o systemie oświaty, uchwaloną w dniu 7 września 2007 roku (Dz. U. Nr 181, poz. 1292), stworzyły gminom, innym osobom prawnym, a także osobom fizycznym, możliwość organizowania wychowania przedszkolnego w formach innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Biuro Prasowe MEN
Tel. 22 3474457, 22 3474648

Źródło: www.men.gov.pl