aktualności

11.02.2008Założenia do reformy programowej
W związku z planowanym obniżeniem wieku szkolnego zespoły eksperckie powołane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczynają prace nad zmianami w podstawie programowej i dostosowaniem jej do wieku uczniów -poinformowała Minister Katarzyna Hall, podczas briefingu 11 lutego 2008 roku.
Założenie jest takie, aby szkoła kształciła lepiej, gruntowniej i aby lepiej przygotowywała do studiowania. Należy całościowo spojrzeć na gimnazjum i liceum, traktując te dwa etapy łącznie. Resort stoi na stanowisku, iż trzeba zaprzestać powtarzania tych samych wiadomości w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, a ten czas uczniowie powinni poświęcić na pogłębianie wiedzy z przedmiotów, które bardziej ich interesują.

Niestety dziś tylko część szkół kończących się maturą oferuje przedmioty w wymiarze rozszerzonym. Uczeń, który przygotowuje się do matury, oprócz obowiązkowych podstaw, będzie musiał realizować 2-3 przedmioty w kursie rozszerzonym. Ponadto każdy będzie musiał przystąpić do matury przynajmniej z jednego, wybranego przez siebie przedmiotu na poziomie rozszerzonym.

Minister edukacji zapowiedziała, że pierwsze roczniki podstawówki i gimnazjum rozpoczną prace z nową podstawą od 1 września 2009 roku. Natomiast zreformowane szkoły ponadgimnazjalne zaczną funkcjonować trzy lata po gimnazjach, czyli w 2012 roku. Minister Hall zaznaczyła, że jest jeszcze sporo czasu na dyskusję. Trzeba bardzo precyzyjnie określić, jakie treści powinny znaleźć się w programach, jaki będzie sposób organizacji szkół i z jakich podręczników uczniowie będą korzystać. Minister przewiduje, że zarys podstawy programowej kształcenia ogólnego powstanie w ciągu pół roku natomiast przygotowanie szczegółowej obudowy musi potrwać dłużej.

Minister Zbigniew Marciniak zaznaczył, że należy zindywidualizować kształcenie i w pewnym momencie edukacji pozwolić uczniowi dokonać wyboru i umożliwić mu pogłębianie wiedzy z tych przedmiotów, które bardziej go interesują. Pamiętając o tym, że powinien posiadać gruntowną wiedzę z pozostałych przedmiotów. - Uczeń na pewnym etapie będzie musiał dokonać wyboru i to kolejne zadanie, które stoi przed szkołą. Musimy przygotować młodych ludzi do podejmowania decyzji i dokonywania wyborów już na etapie szkoły średniej – zaznaczył Minister.

Źródło: www.men.gov.pl